Tuesday 20 March 2012

PECUTAN DALAM STUDY DAN PROGRAM PECUTAN TERAKHIR PSPM KMPK

Pecut??
nak pecut ke mana tu??
Adakah aku nak pecut basikal macm ni?


haha.taklah.setakat ni aku tak berkecimpung pon dalam aktiviti pecut memecut basikal ni.bukan bidang aku pon.nak kayuh basikal ke kedai on dah semput.huhu

kenapa pecut basikal yang aku kaitkan?
kenapa tak pecut motosikal atau kereta ja?
anda ada jawapan??
nak tahu jawapannya..??
sila tunggu selepas ini..:D

haha.just kidding.btw.aku kaitkan pcutan basikal disini berkait la dengan apa yang aku nak cerita ni.kalau basikal kita perlu pecut dengan usaha ,kudrat kita sendiri.begitu juga dengan perjalanan study kita.tapi berbeza cara dan keringat yang berlaku.kalau pecut basikal mungkin kita akan basah berpeluh.tapi study?adakah kita berpeluh?mungkin ada yang akan setuju .ya kita akan berpeluh.malahan lebih dari itu.malahan memecut dalam study itu lebih sukar berbnding memecut dalam kayuhan basikal.

kalau kita pecut dalam kayuhan basikal matlamat kita hanya pada kayuhan dan akan menamatkan kayuhan sebagai pemenang,sebagai pengayuh yang pertama melepasi garisan penamat.tapi,dalam study,matlamat kita adalah mendapatkan KEPUTUSAN YANG CEMERLANG..macam mana nak pecut dalam study.

caranya study kow2 .study hard.maksud pecutan di sini kita telah berada di episod terakhir untuk mengakhiri study kita seterusnya menduduki peperiksaan.habis,tido kena lambat.,yg ada kekasih perlu diabaikan.segala gelak tawa.hiburan game dilenyapkan seketika demi PECUTAN TERAKHIR TERSEBUT.tension.tidur tak lena.makan tak kenyang.mandi tak basah tak kot,tu tok org bercinta ja.^^

panjang aku tulis ni aku nak cakap tentang siang tadi.kolej aku buat program ni la.pecutan terakhir.sedih kot.penyampaian oleh pensyarah aku memang terbaik.bila dia mula part2 yang menyentuh jiwa dan raga aku,aku mula pandang kebawah.tak boleh .memang muka aku ganas,tapi hati ada bunga beb..:D

dia punya la cerita tentang mak dia.apa yang mak dia minta semua dia bagi.minta peti ais,ubah almari...dia berjaya buat mak dia gembira.dia sampaikan dlam loghat nganu.so,lawakla bila aku dengar.kami semua senang dengar dan ketawa..
tapi.................
:(

tak lama lepas tu dia cakap yang mak dia dah meninggal.aku dah tak boleh tahan dah..sebak...
dia soh kami pejam mata.ingatkan ibu kami di rumah..ramai yang menangis,ya aku nak menangis.aku menangis ke??
biarla rahsia,,
ya,betul cakap dia.ibu bapa kita dirumah menunggu kita untuk kita bawa pulang kejayaan.apa perasaan mereka jika harapan mereka kita tidak tunaikan..??
aku harap suatu hari nanti aku dapat gembirakan hati aibu dan bapaku.adik dan abangku..serta seluruh saudaraku..

bangkit setelah jatuh
dia juga ada pertontonkan kami satu video seorang manusia yang kudung ke2 tgn dan kakinya.dia jatuhkn dirinya,dan.org yg kudung itu berkata."saya terjatuh dan anda pasti terfikir sy tidak mamapu untuk bangun semula,namun saya saya tetap akan  bangun walau dengan beratus kali "
lebih kurangla.semangat aku pon bertambah untuk memecut ni..

moral value:selagi masa ada,kita jangan sia2kannya.teruskan usaha dengan lebih kuat iaitu  memecut..pecutan terakhir.dan jgn berputus asa...doakan aku berjaya dan mudah menjawab nanti..amin..


No comments:

Post a Comment